Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@18:37:18 GMT

نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا؛ سونامی تردید

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۰۳۴۲۹

نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا؛ سونامی تردید

تردید عضوی مهم و بوجود آورنده در افکت هایی چون تعلیق و معماست به شرطی که پاسخ آن هم اندازه بسط و گسترش آن قانع کننده، به موقع و در مهندسی درام درست باشد. ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ فرهنگی سینما و تلویزیون نظرات

خبرگزاری تسنیم- سید سعید هاشم زاده

فیلم دوم جلیلوند بی شک قطعه ای موزون و خوش ساخت است. فیلمی که تاثر بر می انگیزد و می داند در چه مسیری تماشاگر خود را مغلوب و در گره کاراکترهایش اسیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه عطف‌هایی درست و به جا دارد و شروعی درگیر کننده. شخصیت‌هایی قابل باور و البته خوش ساخت در کارگردانی و ریتم درست روایت. فیلمی پخته تر که ادامه روند چهارشنبه 19 اردیبهشت است. روندی که در آن محتوای پرسش برانگیزی ایجاد می‌شود؟ در چهارشنبه نوزده اردیبهشت این پرسش بوجود می‌آید که آیا می توان با کمک رسانی به یک نفر نجات دهنده بود و اینجا در نقاطی از اثر، یعنی در بدون تاریخ بدون امضا این مسئله ایجاد می شود که آیا در پرداخت و تشریح همه مردگان می توان دقیق بود و عدالت دلیل مرگ را رعایت کرد؟! در دو فیلم جلیلوند فردی، بخوانید قهرمان، می‌خواهد امری خارج از عادت مرسوم را انجام دهد. یکی می‌خواهد پولی را ببخشد و دیگری می خواهد به جسدی خارج از مرسومات پزشکی قانونی رسیدگی کند. اما فیلم دوم، در کنار خوش ساختی و مهندسی وقایع، نکته دیگری نیز در مسئله خود حمل می‌کند. نکته ای که او را به درام های این روزهای سینمای ایران نزدیک می‌کند و بیش از پیش به اصغر فرهادی. درامی که جلیلوند می سازد با بوجود آمدن شک و تردید در کاراکترهایش جان می گیرد و منجر به درگیری با مخاطبانش می شود.

تردید عضوی مهم و بوجود آورنده در افکت هایی چون تعلیق و معماست به شرطی که پاسخ آن هم اندازه بسط و گسترش آن قانع کننده، به موقع و در مهندسی درام درست باشد. مود تردید در فیلم بدون تاریخ بدون امضا اما نه به مقصدی می رسد و نه به پاسخی. این عدم پاسخ گویی و اطمینان نداشتن به حقیقت وقایع و حوادث اثر، گاه می تواند همچون جریانی باشد که از روی پرده به مخاطبان تزریق شود تا این شک، تا این تردید، در ذهن بماند و مسئله ایجاد کند. درست تر اینکه تردید موجب می شود تا فاجعه ای رخ دهد که ممکن است بیرون از قصه، در سطح جامعه داستانی نیز موج بزند و خود را بروز دهد. در بدون تاریخ بدون امضا اما شاهد تقلیل دادن چنین کاربردی در فصل نتیجه گیری هستیم. قهرمان داستان با شک و ترس خویش، فاجعه ای را رقم می زند اما برای عذاب وجدان خود، خود را متهم می کند تا عذاب وجدان پدری را حل و فصل کند. این برداشتی است که با عدم پاسخگویی کاوه در سکانس نهایی به دست می آید، جایی که همکارش از او می پرسد و او پاسخی ندارد...

افراط نویسنده در بوجود آوردن شک نه تنها نقش درست این عنصر در بوجود آوردن افکت ها را از بین می برد بلکه تبدیل به از بین بردن شان عمل قهرمانانه، و نیز بوجود آوردن حس تردید در مخاطب می گردد. مود اثر اگر بر این مساله سوار است نباید آن را فریاد زد. اما فیلم جلیلوند این را فریاد می زند و بیشترین گزاره ها، پرسشی است... منتظر پاسخ هستیم و محتمل است که فیلمساز برای تاثیر بیشتر به پنهانکاری روی می آورد و جسارت پاسخ قانع کننده که حس بسازد را ندارد.

با نکته های ریز و درشت مثبت و قانع کننده در فیلم، بدون تاریخ بدون امضا یک افراط در تکرار عنصری تاثیر گذار است که حسی/ فلسفی نمی شود و اثر را جمع نمی کند، بلکه در میان آسمان و زمین رها می کند. با پرسشی چند باره و از بین برنده عمل مثبت کاراکتر اصلی.

پی نوشت : در جریان اکران اثر، حضور کودکان در سالن سینما باز پرسش درباره سن بیننده را بوجود می آورد. عدم ریت بندی یا درجه بندی سنی مخاطب برای آثار بنظر می رسد، احساساتی زننده را در مخاطب بوجود می آورد که با اتکا به روانشناسی مخاطب می توان اثرات آن را جدی دانست و نیاز به درجه بندی سنی مخاطب را ضروری.بخصوص اینکه چند درام مهم این سالها به کودک کشی در داستانگویی خود روی آوردند و جدا از بحث تحلیلی آن، این واقعه برای کودکان مخاطب تاثیر برانگیز و بسیار تراژیک است.    

انتهای پیام/

R1439/P1439/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سینما سینمای ایران

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۰۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!

نگاهی به 10 بازیکن بزرگ ناکام تاریخ چمپیونز لیگ انداخته‌ایم.

طرفداری | زلاتان ابراهیموویچ و جانلوییجی بوفون در صدر بازیکنانی قرار می‌گیرند که بیشترین بازی را در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده‌اند اما دستاوردی در این رقابت‌ها نداشته‌اند.

سایت ترانسفرمارکت اقدام به معرفی بازیکنانی کرده که بازی‌های فراوانی به همراه تیم‌های خود در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده‌اند اما توفیق خاصی در این تورنمنت معتبر باشگاهی بدست نیاورده‌اند. زلاتان ابراهیموویچ و جانلوییجی بوفون با 124 بازی در لیگ قهرمانان در صدر بازیکنانی قرار می‌گیرند که دارای بیشترین بازی در این مسابقات اما بدون حتی کسب یک جام نقره‌ای رنگ این رقابت‌ها هستند. پس از این دو اسطوره فوتبال سوئد و ایتالیا بازیکنان دیگری چون فابرگاس، فرناندینیو، کوکه، گریزمان، بالاک، مارکینیوش، هوملس و بونوچی قرار دارند که با وجود بازی‌های فراوان اما در قهرمانی در چمپیونز لیگ ناکام مانده‌اند.

10 بازیکن با بیشترین بازی در لیگ قهرمانان اروپا اما بدون قهرمانی بازیکنانی با بیشترین بازی در لیگ قهرمانان اروپا اما بدون قهرمانی

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • گفت و شنود/ نیگه دار!
  • بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر