نیم نگاهی بهبدون تاریخ بدون امضا
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۰۸۶۷
سینمای ایران امسال با فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند در جشنواره ونیز شرکت کرد. این فیلم که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم برنده بهترین کارگردانی و بازیگری نقش مکمل مرد شده بود توانست با حضور در این جشنواره بار دیگر برنده جایزه شود.
نوید محمد زاده بهترین بازیگر مرد بخش افقهای این جشنواره شد و وحید جلیلوند نیز جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در خلاصه فیلم آمده که «کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی در محل کارش با جسدی مواجه میشود که وی را پیش از این میشناخته است.»در این فیلم علاوه بر نوید محمد زاده، هدیه تهرانی، امیر آقایی و سعید داخ بازی میکنند.
کارگردان فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» که با استقبال خوبی برای فیلمش روبهرو شد این بار هم در یک تم داستانی مشابه قصد دارد دو طبقه مختلف اجتماعی را رو به روی هم قرار دهد. وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورددکتر کاوه نریمان در ابتدای فیلم با خانواده فقیر موسی (نوید محمد زاده) که چهارنفری ترک موتور نشستهاند تصادف میکند و بعد از مدتی پسر موسی از دنیا میرود، با اینکه همه شواهد پزشکی ثابت کرده او در اثر تصادف نمرده، اما این برای دکتر راضی کننده نیست و به نوعی خودش را مقصر میداند و سعی در کمک به این خانواده و حل معمای مرگ فرزندشان دارد.
در فیلم قبلی (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت) هم امیر آقایی با بازی شاخص و گیرایی که داشت توانست فیلم را به شدت باورپذیر و جذاب کند. او در این فیلم هم باز نقشی با شخصیت کاملاً سفید دارد که هیچ ابهامی از گذشتهاش در فیلم دیده نمیشود. شاید در برخی قسمتها مخاطب احساس کند در گذشته او چیزی بوده که اینهمه دچار عذاب وجدان از این تصادف میشود. ولی در پایان به هیچ نتیجهای نمیرسد. موتور قرضی خانواده موسی از همان ابتدا نماد فقر و استیصال این خانواده است «بدون تاریخ بدون امضا» فیلمی است که ذهن مخاطب را در ابتدا شدیداً درگیر میکند. ضربهٔ حاصل از مرگ کودک، در جلبتوجه مخاطب بسیار موفق است و حداقل تا نیمهٔ فیلم بهدرستی پیشروی داستان را شکل میدهد؛ اما از یک جایی به بعد دکتر نریمان از یک انسان مسئولیت شناس به انسانی باوجدان دردمند تبدیل میشود و در واقع انگیزهٔ شخصی او به انگیزهای اجتماعیاش غلبه میکند این تنها بخشی است که به فیلم ضربه میزند. موتور قرضی خانواده موسی از همان ابتدا نماد فقر و استیصال این خانواده است. نباید از بازی متفاوت نوید محمد زاده بگذریم که موفق شده بدون تکرار کاراکتر محسن در «ابد و یک روز»، شمایلی تأثیرگذار و تا حدودی، میخکوب کننده خلق کند. نوید محمد زاده بهترین بازیگر مرد بخش افقهای این جشنواره شد جلیلوند در نشست خبری فیلمش در جشنواره فجر سال گذشته درباره شباهت فضای این فیلم با «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» گفت: «من به رئالیسم افراطی واقعاً اعتقادی ندارم. اینکه چه چیزی در اجتماع اتفاق میافتد که سینما به این سمت پیش میرود هم موضوع دیگری است. شاید کارهای کیارستمی و شهید ثالث در گذشته رئالیسم بیشتری نسبت به فیلمهای حال حاضر داشتند. طبیعتاً رئالیسم به موضوع مرتبط است و بستگی به مفهومی دارد که میخواهیم به مخاطب منتقل کنیم و ما بر اساس همین مفهوم، ژانر و ساختار را مشخص میکنیم. حرف این فیلم هم تنها در این فضا شکل میگرفت، اما اگر بخواهیم موضوع دیگری را انتخاب کنیم به طور حتم ژانر دیگرى را که مرتبط با مضمون باشد، انتخاب خواهیم کرد.» بدون تاریخ بدون امضاء فیلمی است که ذهن مخاطب را در ابتدا شدیداً درگیر میکند در این فیلم فیلمساز برخلاف آنچه در «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» میگذشت، توانسته خود را از شعار زدگی نجات دهد. در این فیلم، خبری از آن شخصیت نچسب و رادیکالی که میخواهد به هر ضرب و زوری که شدهمصلح اجتماعی باشد نیست و در عوض با شخصیتی مواجهیم که علیرغم درونگراییاش باورپذیر است و به دنبال قهرمانبازی و لقمه بزرگتر از دهان خود برداشتن نیست و فقط میخواهد در حد و اندازه خود به مسئولیتش در قبال یک انسان عمل کند. نکته جالب در این فیلم این است که فیلمساز طرف هیچیک از شخصیتها را نمیگیرد. سعی میکند به نسبت مساوی حق را میان آنها تقسیم کند و درباره هر کدام به یک اندازه صداقت و انصاف داشته باشد. دکتر کاوه نریمان انقدر با وجدان است که مسئله را تا انتها پیگیری کند اما با نگفتن و دیر اقدام کردنش برای نبش قبر زمینهساز فجایع بعدی میشود. موسی با خرید آن مرغهای فاسد زمینهساز مرگ فرزندش میشود ولی با کشتن فروشنده مرغها تاوان گناهش را هم پرداخت میکند. روند داستان به نسبت مساوی روی دوش دو شخصیت اصلی فیلم تقسیم شده و فیلمساز اجازه نداده هیچیک از شخصیتها وزن سنگینتری نسبت به دیگری در داستان پیدا کنند. بدون تاریخ، بدون امضا فیلم با دغدغهای است فشاری که به لحاظ روحی به شخصیتها وارد میشود کاملاً ملموس و قابل درک است. رنجی که دکتر نریمان بابت اتفاقی که اُفتاده میکشد رنجی است که شاید برای خیلیها آشنا باشد، در تمام لحظات این فیلم ما شاهد خرد شدن او زیر بار این مصیبت هستیم؛ اما او در سکوت این مسیر را طی میکند؛ و میخواهد تمامی بار این رنج را به تنهایی به دوش بکشد. امیر آقایی بازیگری است که به دفعات زیاد خودش را ثابت کرده است در این فیلم هم برای این نقش سنگ تمام گذاشته و در لحظات سکوت دکتر نریمان تمامی رنجهای او را به چشمهایش منتقل کرده. نگاههای او در این فیلم تیز و برنده است. انگار که همانند شغلش با نگاهش درون شخصیتها را تشریح میکند. شاید خیلیها این میزان فداکاری دکتر نریمان را احمقانه بدانند؛ اما باید گفت اگر کسی ذرهای وجدان داشته باشد باید مثل دکتر نریمان رفتار کند. بدون تاریخ، بدون امضا فیلم با دغدغهای است. از آن فیلمهایی که تلخیاش را بدون ذرهای رحم به خورد تماشاگر میدهد و از او میخواهد درباره خودش و رفتارش به قضاوت بنشیند. نظر منتقد آرش فهیم بعد از نمایش این فیلم در جشنواره گفته بود: «فیلم، حرف تازهای برای گفتن ندارد و همه نشانهها، اتفاقات و مضامین مطرح شده در آن، بارها تکرار شدهاند. موضوع محوری این فیلم وجدان درد است و پیرنگ فیلمنامه قبلاً در داستان «من قاتل پسرتان هستم» استفاده شده بود. فیلم «پاداش سکوت» هم با اقتباس از روی همین داستان خلق شده که آن هم چنین درونمایهای داشت. علاوه بر این، سایهای از «جدایی نادر از سیمین» هم بر این فیلم احساس میشود. ماجرای تقاطع دو زوج از دو طبقه و فرهنگ متعارض بر سر اثبات حقیقت، نقش مایهای است که قبلاً در فیلم اصغر فرهادی بروز یافته بود و جلیلوند هم در فیلم خود به کار برده است. حتی شخصیت پردازی و کنش و واکنشهای شخصیت زن طبقه فرودست در این فیلم، شباهت زیادی به شخصیت راضیه در «جدایی…» دارد؛ بنابراین، مثل اسم فیلم ما با فیلمی بدون اصالت مواجه هستیم. امیر آقایی بازیگری است که به دفعات زیاد خودش را ثابت کرده است مشکل دوم این است که با وجودی که فضای فیلم به شدت رئال و نزدیک به دنیای واقعی است اما تراژدی فیلم، بسیار تصنعی به نظر میرسد. همه ترفندها در فیلم به کار رفته تا حرکت درام بر مدار زجر پیش برود. از نوع رابطه آدمها با هم گرفته تا حوادث و… این همه مانور دادن روی تصاویر خون و قبر و مرگ و زجر، چه لزومی دارد؟ و چه تأثیری جز اینکه حرف فیلم –به فرض که درست هم باشد- پشت این همه سیاهی مخفی بماند؟ حتی اغلب قابهای متوسط فیلم به گونهای طراحی شدهاند که خط مورب تیرهای در کنج کادر دیده شود، مثل روبان سیاه گوشه عکس متوفایان!»منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعهای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارشها و تحلیلها و ویدیوییهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست دادهاید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر میتوان فرا گرفت.
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین
سمیوئل لنگهورن کلمنز، که بیشتر با نام هنری مارک تواین شناخته میشود، نویسنده و طنزپرداز شهیر آمریکایی است که رمانهای معروف و ارزشمندی مانند ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر را نوشته است. تواین کمی پس از دیده شدن ستاره دنباله دار هالی به دنیا آمده و پیشبینی کرده بود که با همان نیز از دنیا خواهد رفت. او روز پس از بازگشت ستاره دنباله دار از دنیا رفت. تواین به عنوان بزرگترین طنزپرداز آمریکایی دوران خود شناخته میشود و ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا خوانده است.
رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ
در این ویدیو، رشد جمعیت بشر در تاریخ روی نقشه جهان نشان داده می شود که آنچه از آن برمی آید، از قرن بیستم شاهد انفجار جمعیت بودهایم.
هند جنوبی از نمای نزدیک
«هند جنوبی / Southern India» منطقهای است در جنوب کشور هند که شامل ایالات و قلمروهای آندرا پرادش، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو و تلانگانا و همچنین سرزمینهای جزایر آندامان و نیکوبار، لاکشادویپ و پودوچری است که ۱۹ درصد از مساحت کشور هند را از آن خود کرده است. تصاویری از این منطقه جغرافیایی گسترده را با کیفیت ۴K در تابناک میبینید.
فضای شخصی چیست و چه میزان است؟
گاهی پیش میآید با کسی برای نخستین بار صحبت میکنید و آن شخص بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا اینکه میخواهید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید و شخصی که پشت سر شماست، بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا مثلا در آسانسور هستید و شخصی که کنار شماست بیش از حد نزدیک شما میایستد، یا به شما خیره میشود، یا بوی بدنش شما را آزار میدهد؛ تمام این ها نمونه هایی از نقض فضای شخصی هستند که میتوانند به شما حس ناخوشایندی بدهند. فضای شخصی، فاصله فیزیکی بین دو انسان در محیط روزمره اجتماعی است. بدون شک این فاصله با توجه به نسبتی که با افراد مختلف دارید و اینکه چقدر او را میشناسید، متفاوت خواهد بود. اما اینکه این فضا برای اولین بار چطور تعریف شد و اینکه این فضا در موقعیت های مختلف اجتماعی چقدر باید باشد، خود داستان جالبی دارد که میتوانید آن را در این ویدیو ببینید.
بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
همیشه یکی از معایب خودروهای برقی، زمان شارژ شدن باتری های آنها بوده، در حالی که در مدت چند دقیقه شما می توانید باک خودروی بنزینی خود را پر کنید؛ اما تسلا یکی از پیشگامان تولید خودروی الکتریکی ادعا می کند، با روش هایی که در نظر گرفته، مدت زمان رسیدن از یک خودروی بدون شارژ را از پر کردن یک باک خالی سریع تر کرده است. در این ویدئو به رقابت این دو می پردازیم تا ببینیم یک خودرو با باک خالی سریع تر به حالت بیشینه سوختی خود می رسد، یا یک خودرو الکتریکی با باتری خالی؟
دفاتر باز، گزینه مبالغه شده
استفاده از پلان آزاد در «محیطهای اداری /Open Office» در اوایل سال ۱۹۵۰ آغاز شد. در آغاز، ایده این که محیطهای کاری از اتاقهای محدود و بسته به محیطهای باز و بدون پوشش تبدیل شوند، مخالفان و منتقدان زیادی داشت؛ اما به تدریج به یکی از محبوب ترین روش های طراحی دفاتر اداری تبدیل شد. استفاده از محیطهایی که باز و بدون مرز بندی بودند، باعث شد تا بسیاری مزایای این نوع طراحی به مرور زمان خودنمایی کنند. استفاده از فرصتهای بیشتر برای دیدن و آموختن از نیروهای خبره و یادگیری ناخودآگاه در اثر کار کردن کنار با تجربهها، از اولین بازخوردهای این نوع طراحی دفاتر کار بودند؛ اما به تدریج با فراگیر شدن این طرح ها ایرادات آنها مشخص تر گشت. یکی از مشکلات کپی های ناقص و بدون توجه به جزئیات از طرح اصلی این دفاتر بود. در این ویدیو به بررسی تاریخچه این دفاتر از آغاز تا کنون میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی میکنیم.